Totalt antall sidevisninger

mandag 14. desember 2009

Kultur: Katter

Hei, hei, hallo bloggen.
Temaet i dag er katter i kulturen. F.eks. i tegneserier, på film og animerte tegneserier.

På tegneserie-fronten har vi den geniale katta til Fat Freddy - en av The Fabulous Furry Freak Brothers. Gilbert Shelton var på syre.

Bare se på dette dyret.




Serien anbefales på det sterkeste, folka er fantastiske, katta også.

Så har vi animert tegneserie, med andre ord tegnefilm i serieformat ... Der har vi serien Slacker Cats, en serie som ikke levde lenge nok, ble vel tatt av etter bare 6 episoder. Ifg. Wikipedia skulle det ha kommet seks episoder til nå i 2009, men jeg kan ikke si jeg har sett noe til de.
Uansett, serien handler om livet til noen slaskete katter, hvor den ene av hovedpersonene er forelska elns i eieren sin og vil ha henne, uten å helt forstå det der med forskjellige raser, og den andre katta er maks laidback. Chill ;D

Så har vi de to filmene jeg tenkte å skrive om i dag.
Den ene er basert på en tegneserie, den andre er bare uhm, jah.
Fritz the Cat er en tegnefilm, men absolutt ikke for barn, selv om den er laget i den tiden da animert film var synonymt med barnefilm. Skremmende nok, jeg tør ikke tenke på hvor mange barn som har blitt utsatt for disse filmene og vokst opp sterkt traumatiske når det kommer til katter, dyr og mennesker.
Filmen handler om katta Fritz som lever på 60-tallet og virkelig lever livet med orgier, dop, damer etc. Hedonisme på det beste! En liten satire på college-livet kan man si. En herlig film!
Siste film vi tar for oss nå, er en jeg nettopp fant og så, takk til folka i denne tråden i PYF på Something Awful.
Filmen Felidae fra 1994, basert på boka med samme navn, skrevet av Akif Pirinçci.
Filmen handler ene og alene om katter og er - i samme stil som overnevnte Fritz the Cat - skremmende og traumatisk for små barn. Vel, er er jo kanskje litt å ta i, men den kan være, for å sikre meg akkurat der.
Filmen handler om katta Francis som flytter inn i et nytt nabolag og oppdager at ting ikke er helt som de skal. Med døde katter her og der, en sær kult som har en ting for elektrisitet, en vokter for de dødes rike, hint til sex, grafisk vold og eksperimentering på katter. For ikke å glemme det som dro meg til filmen. Et hav av døde katter. Gud, som jeg angrer på at jeg så den, men likevel ikke. Denne katzen-thrilleren anbefales på det sterkeste!

Det var alt for nå, jeg har et hus som skal vaskes,
Sjur, ut.

Ingen kommentarer: